JURADO SECCIÓN OFICIAL / JURY OFFICIAL SECTION

LUIS ANSORENA

LUIS ANSORENA

Luis Ansorena (Ibiza, 1985) trabaja desde hace más de una década como periodista, tanto en medios escritos como audiovisuales. Tras licenciarse en Periodismo por la Universidad de Navarra, Luis ingresó en el periódico El Correo, donde escribió para la sección de Deportes. Años después se mudó a Londres. En Inglaterra tuvo todo tipo de empleos aburridos. A su regreso a España, trabajó en El Faro de Ceuta. Allí escribió sobre inmigración, barcos a la deriva y misiones militares rusas en el Mediterráneo hasta que decidió ampliar su formación con el máster de la Escuela UAM/El País. En este último diario trabajó en la sección Nacional antes de incorporarse en el periódico económico Cinco Días. Luis se ha encargado de todo tipo de coberturas: desde partidos de fútbol a inundaciones en Inglaterra, así como rescates en cuevas, entrevistas a premios Nobel y la irrupción del 15M. Ha escrito desde ciudades como Madrid, Bilbao, Londres, Astaná, Bruselas y Casablanca.

En los últimos años, Luis ha trabajado también en la producción de documentales. Con la productora MallorcaDocs ha coescrito los guiones de los documentales Circuit Tramuntana (IB3, 2018) y Overbooking (mejor largo documental nacional Ecozine 2019). Durante la pandemia ha codirigido y coescrito Deu Me Livre (Monkey Fingers; Brasil, 2021), un corto documental que narra el día a día de dos sepultureros del cementerio de Vila Formosa, en São Paulo. En la actualidad prepara su primer largo documental como director con la productora Polar Star Films.

Luis Ansorena (Ibiza, 1985) has been working as a journalist for more than a decade, in written and audiovisual media. After graduating in Journalism from the University of Navarra, Luis began to work at the newspaper El Correo, where he wrote for the Sports section. Years later he moved to London. In England he had all kinds of boring jobs. On his return to Spain, he worked at El Faro de Ceuta. There he wrote about immigration, drifting ships and Russian military missions in the Mediterranean until he decided to expand his training with a master's degree from the UAM / El País School. In this last newspaper he worked in the National section before joining the economic newspaper Cinco Días. Luis has been in charge of all kinds of coverage: from football matches to floods in England, as well as rescue in caves, interviews with Nobel laureates and the irruption of 15M. He has written from cities such as Madrid, Bilbao, London, Astana, Brussels and Casablanca.

In recent years, Luis has also worked in the production of documentaries. With the production company MallorcaDocs he has co-written the scripts for the documentaries Circuit Tramuntana (IB3, 2018) and Overbooking (best long national documentary Ecozine 2019). During the pandemic, he co-directed and co-wrote Deu Me Livre (Monkey Fingers; Brazil, 2021), a short documentary that narrates the day-to-day life of two gravediggers from the Vila Formosa cemetery, in São Paulo. He is currently preparing his first long documentary as a director with the production company Polar Star Films.
 
ANCA CARAMELEA

ANCA CARAMELEA

Anca Caramelea (Rumania) se dedica profesional al mundo del cine. Actualmente desarrolla actividades cinematográficas y de educación ambiental. Ex-coordinadora y programadora del Festival de Cine Pelicam, ha colaborado con varios festivales y proyectos culturales.

Estudió Ciencias Sociales en la Universidad de Bucarest y tiene una maestría en Cine. Estudios de la Universidad de East Anglia.

Anca Caramelea (Romania) is a film professional, currently developing film and environmental education activities. She has been coordinator and programmer of the Pelicam Film Festival, has collaborated with several festivals and cultural projects.

She studied Social Sciences at the University of Bucharest and has a Masters in Film.
Studies from the University of East Anglia.

 

DANIELLE COHEN

DANIELLE COHEN

Danielle Cohen creció en San Diego, California y estudió en la Universidad de California, Santa Bárbara para obtener una licenciatura en Cine, Estudios de Medios y Sociología. Después de convertirse en directora galardonada con su cortometraje documental sobre medio ambiente, llamado The Tipping Point, que se proyectó en el Festival de Cine Ecozine en 2018, Danielle trabajó como directora asistente en el centro de arte y cultura David & Dorothea Garfield Theatre, y programadora y gerente de sus festivales de cine, el Festival de Cine Judío de San Diego y el Festival de Cortometrajes Joyce Forum. Danielle vive actualmente en Florencia, Italia, donde trabaja en marketing y está desarrollando su próximo  documental.

Danielle Cohen grew up in San Diego, California and went on to study at the University of California, Santa Barbara to earn a degree in Film and Media Studies and Sociology. After becoming an award-winning director of her own environmental short documentary, called The Tipping Point, which screened at the Ecozine Film Festival in 2018, Danielle was the Assistant Director of an arts and culture center, at the David & Dorothea Garfield Theatre, and the curator and manager of their film festivals, the San Diego Jewish Film Festival and the Joyce Forum Short Film Festival. Danielle currently lives in Florence, Italy where she is working in marketing and pursuing her next documentary project. 

MARI CARMEN GASCÓN BAQUERIO

MARI CARMEN GASCÓN BAQUERIO

Tres ejes principales se interrelacionan en su vida: Medios, Arte y Educación.
En los tres un propósito común: desarrollar la creatividad individual y colectiva aplicándola a la transformación social.
Es Doctora en Ciencias de la Educación e hizo su tesis sobre radio creativa y juventud; posteriormente estudió radio educativa en la BBC. Después de su publicación, impartió cursos (1987-95) sobre "Metodología creativa y promoción cultural a través de los medios". Argentina y Chile fueron los países donde más colaboró.
Es miembro de la Peace Research Seminary Foundation (fundada en 1984).
Entre sus investigaciones se encuentran “Comunicando la paz: otros medios del laberinto mismo” y Huellas de paz en el periodismo con una gran cantidad de material educativo accesible en la web.
Docente en Educación Secundaria, participa en cursos y conferencias dirigidos a la Formación de Docentes, Periodistas, Bibliotecarios y sociedad civil en general.
Ha sido profesora del Máster Internacional de Creatividad Total Aplicada de la Universidad de Santiago de Compostela (1993-2003).

Ha colaborado en programas de "Sensibilización Ambiental", "Creación Audiovisual", "Interculturalidad y Prevención de Conflictos", "Museos por la Paz", "Arte y Comunicación Social". También como asesora en proyectos europeos de formación.
Actualmente centra sus estudios con profesionales de diferentes países y culturas bajo el tema general: "Imágenes en una sociedad compleja: pensamiento creativo, alfabetización audiovisual y transformación social". Una breve parte se está aplicando en un proyecto de Incentivo a la Innovación Docente en la Universidad de Zaragoza (Facultad de Ciencias Sociales y Laborales),
Autora de libros profesionales y literarios. Es la Directora Literaria de la Biblioteca Sonora Española de Poesía Recitada, y de su plataforma TheBooksmovie así como de su aplicación móvil; el objetivo es recoger la voz de los propios poetas y transmitirla como patrimonio social.
Desde 2015 colabora interdisciplinar con profesionales del mundo de los videojuegos.

Three main axes are interrelated in his life: Media, Art and Education.
In all three a common purpose: to develop individual and collective creativity applying it to social transformation.
She is a Doctor of Educational Sciences and did her thesis on creative radio and young people; he subsequently studied educational radio at the BBC. After being published, she taught courses (1987-95) on "Creative Methodology and Cultural Promotion through the Media." Argentina and Chile were the countries where she collaborated the most.
She is a member of the Peace Research Seminary Foundation (founded in 1984).
Among her investigations are “Communicating Peace: Other Media from the Labyrinth itself” and Footprints of Peace in Journalism with a lot of educational material accessible on the web.
Teacher in Secondary Education, she participates in courses and conferences aimed at Training Teachers, Journalists, Librarians and civil society in general.
She has been a Professor of the International Master of Total Applied Creativity (University of Santiago de Compostela, 1993 - 2003).

She has collaborated in programs of "Environmental Awareness", "Audiovisual Creation", "Interculturality and Conflict Prevention", "Museums for Peace" "Art and Social Communication". Also as an advisor on European Training projects.

Currently she focuses her studies with professionals from different countries and cultures under the general theme: "Images in a complex society: Creative Thinking, Audiovisual Literacy and Social Transformation". A brief part is being applied in a project of Incentivating Teaching Innovation at the University of Zaragoza (Faculty of Social and Labor Sciences),
Author of professional and literary books. She is the Literary Director of the Spanish Sound Library of Recited Poetry, and of its TheBooksmovie platform as well as its mobile app; the objective is to collect the voice of the poets themselves and transmit it as social heritage.
Since 2015 he collaborates interdisciplinary with professionals from the world of videogames.

 

RAQUEL GÓMEZ TROYANO

RAQUEL GÓMEZ TROYANO

Miembro de la Academia de las Artes y Ciencias cinematográficas de España, ha desarrollado su carrera profesional desde 2013 como Directora de Arte en cine y publicidad, destacando las producciones internacionales como Lalla Aicha y Palestine.

En 2018 y debido a su inquietud de aprendizaje, decidió dar un saltó a la dirección cinematográfica co-dirigiendo su primer largometraje "El Pomo Azul", galardonado como "Mejor Mirada social" en Cerdanya Film Festival o "Mejor historia de ficción" en Overcome EEUU.

En febrero 2020 estrena en salas su segundo largometraje "Una Mañana Fría", primer documental en Europa que da voz a las víctimas de tráfico, siendo ya seleccionado en más de 30 festivales y galardonado con el premio del público a "Mejor Largometraje Nacional" en el 28 Festival de Cine Internacional de Madrid. 

Member of the Academy of Cinematographic Arts and Sciences of Spain, she has developed her professional career since 2013 as an Art Director in cinema and advertising, highlighting international productions such as Lalla Aicha and Palestine.

In 2018, due to her learning concern, she decided to move to film direction co-directing her first feature film "El Pomo Azul", awarded as "Best Social Look" at Cerdanya Film Festival or "Best Fiction Story" at Overcome USA.

In February 2020, she premiered her second feature film "Una Mañana Fría" in theaters, the first documentary in Europe that gives a voice to victims of trafficking, having already been selected in more than 30 festivals and winning the audience award for "Best Feature Film. Nacional "at the 28th Madrid International Film Festival.

LAURA HERRERO GARVIN

LAURA HERRERO GARVIN

Laura Herrero Garvín ( Toledo, España) es directora y fotógrafa de cine documental. Estudió el Máster en Documental de Creación en la Universidad Pompeu Fabra en Barcelona. Su carrera profesional está íntimamente ligada a México, donde llegó en 2010 para realizar diferentes documentales. Ahora reside en Barcelona y realiza su trabajo entre España y México. 

Sus documentales se han presentado en los festivales y muestras más importantes del mundo. Su último documental “LA MAMI” se ha estrenado en Feature-length Competition de IDFA (NL), forma parte del MoMA Doc Fortnight (US), SXSW (US), Zurich (CH) y San Sebastián (SP) entre mucho otros y ha obtenido el premio a Mejor Largometraje Internacional en Málaga, Morelia, FICUNAM, Fipresci, Tempo Film Festival (SE). Su Opera Prima “EL REMOLINO” se estrenó en el Festival de Cine de Locarno (CH), fue seleccionada en más de 70 festivales y premiada en más de una decena como DocumentaMadrid (SP). Su corto documental “¿ME VAS A GRITAR?” formó parte de la selección Internacional de Clermont Ferrand (FR), el Festival de Málaga (SP) y Palm Spring Film Fest (US) entre muchos otros.

Ha formado parte del colectivo de cineastas EmergenciaMX y es socia fundadora de La Sandía Digital, Laboratorio de Cultura Audiovisual. Ha realizado más de una veintena de cortos documentales en diferentes países, una gran variedad de campañas de incidencia en Derechos Humanos con perspectiva de género. 

Ha impartido talleres de documental en diferentes festivales e instituciones como en Dartmouth College (US), Documentary Summer School de Locarno (CH), Ambulante (MX) y MICGénero (MX).

 

Laura Herrero Garvín (Toledo, Spain) is a documentary film director and photographer. She studied the Master in Creation Documentary at the Pompeu Fabra University (Barcelona). Her professional career is closely linked to Mexico, where she arrived in 2010 to make different documentaries. Now she resides in Barcelona and carries out her work between Spain and Mexico.

 

Her documentaries have been presented at the most important festivals and exhibitions in the world. Her latest documentary “LA MAMI” has been premiered at the IDFA (NL) Feature-length Competition, is part of the MoMA Doc Fortnight (US), SXSW (US), Zurich (CH) and San Sebastián (SP) among many others and has obtained the award for Best International Feature Film in Malaga, Morelia, FICUNAM, Fipresci, Tempo Film Festival (SE). Her First Feature "EL REMOLINO" premiered at the Locarno Film Festival (CH), was selected in more than 70 festivals and awarded in more than a dozen. Her short documentary "¿ME VAS A GRITAR?" He was part of the International selection of Clermont Ferrand (FR), the Malaga Festival (SP) and Palm Spring Film Fest (US) among many others.

 

She has been part of the group of filmmakers EmergenciaMX and is a founding partner of La Sandía Digital, Audiovisual Culture Laboratory.
She has made more than twenty short documentaries in different countries, a great variety of advocacy campaigns on Human Rights with a gender perspective.

 

She has given documentary workshops at different festivals and institutions such as Dartmouth College (US), Documentary Summer School in Locarno (CH), Ambulante (MX) and MICGender (MX).

 

GUILHERME GEHR

GUILHERME GEHR

Director y animador brasileño, Guilherme es mejor conocido por su película Plantae y por su codirección en O Homem na Caixa, cortometrajes que han ganado decenas de premios internacionales.
Su obra más reciente de cortometraje de animación, S.A.D. The Movie tuvo recientemente su estreno mundial en el Miami Intl SciFi Film Festival.
También es paleoartista, habiendo recibido ya premios por reconstrucciones de paleoambientes brasileños.
 
Brazilian director and animator, Guilherme is best known for his film Plantae and for his co-direction in O Homem na Caixa, short films that have won dozens of international awards.
His most recent animated short film, S.A.D. The Movie recently had its world premiere at the Miami Intl SciFi Film Festival.
He is also a paleoartist, having already received awards for reconstructions of Brazilian paleoenvironments.

 

YEGANE MOGHADDAM

YEGANE MOGHADDAM

Yegane es una animadora e ilustradora iraní que se centra principalmente en la conciencia ambiental en sus obras. Su película estudiantil "On the Cover" recibió una atención mundial en 2018 y luego continuó creando teasers animados e ilustraciones para eventos "Green". Aparte de las artes visuales, tiene varias publicaciones sobre enfoques ecocríticos en la revisión de películas y textos. También es autora de la primera serie de cómics ambientales para niños, publicada en Irán.

Yegane is an Iranian animator and illustrator who mainly focuses on environmental awareness in her works. Her student film “On the Cover” recieved a global attention in 2018 and later she continued creating animated teasers and illustrations for “Green” events. Aside from visual arts, she has several publications about eco-critical approaches in reviewing films and texts. She is also the author of the first environmental comic series for children, published in Iran.

ALICE MOONS

ALICE MOONS

Alice es directora y actriz. Realizó un Master en el Real Conservatorio de Bruselas en Formación del Habla y Drama. Unos años más tarde, Alice se gradúa de la Escuela de Técnicas Visuales Agnès Varda. 

En 2017 se estrena «Immersion», su primer cortometraje. Este documental sobre la comunicación de los peces fue seleccionado para varios festivales, entre ellos Ecozine (menciones especiales del Jurado). En 2019, Alice filma su primer corto de ficción «Like Water», un drama fantástico que terminará en 2021.

Además de sus dos películas personales, que escribió y dirigió, ha sido, desde 2015, asistente de dirección en varios cortometrajes.  En 2020, Alice dirige «Lola Quatre Saisons», un episodio de la colección «Dans ma tête» para la RTBF.

El sonido siempre es muy importante en sus películas, como una apertura hacia nuevas realidades.

 

Alice is a director and actress. She obtained a Master’s degree at the Royal Conservatory of Brussels in Speech Formation and Drama.  A few years later, Alice graduates from the Visual Techniques School Agnès Varda. 

« Immersion », the first short film of the director, is released in 2017. This documentary about fish communication was selected for several festivals including Ecozine (special mentions of the Jury).  In 2019, Alice shoots her first short fiction « Like Water », a fantastical drama she’ll finish in 2021. 

In addition to her two personal movies, which she wrote and directed, she’s been, since 2015, assistant director on several short movies. In 2020, Alice directs « Lola Quatre Saisons », an episode of the collection « Dans ma tête » for the RTBF. 

Sound is always very important in her films, like an opening towards new realities.

PRADO RODRIGUEZ VIELSA

PRADO RODRIGUEZ VIELSA

Prado R Vielsa (Soria, España) es artista visual y reside en Zaragoza.  Actualmente trabaja en proyectos de diferentes temáticas: `desaprender el paisaje´ en el que estudia el paisaje cotidiano para volver a percibirlo con nuevos matices y perspectivas, `obligada desmemoria´ fruto de una investigación personal sobre las fosas del franquismo y `cartografía de luz´ un proceso en el que analiza y busca el origen de la luz y el color.
 
Sus obras se caracterizan por  la transparencia de los materiales que emplea, en plano o en volumen, manipulados con pliegues para darles aire y movimiento o retroiluminados. 
 
Prado R Vielsa (Soria, Spain) is a visual artist living in Zaragoza. She is currently working on projects of different themes: 'unlearning the landscape' in which she studies the everyday landscape to re-perceive it with new nuances and perspectives, 'forced forgetfulness' as a result of a personal investigation on the graves of fascism in the Franco regime and 'light mapping' a process in which he analyzes and searches for the origin of light and color.

Her works are characterized by the transparency of the materials she uses, flat or in volume, manipulated with folds to give them air and movement or backlit.
IRINA ZHURAVLEVA--SCHAEPMAN

IRINA ZHURAVLEVA--SCHAEPMAN

Directora y productora de documentales sobre la naturaleza con base en Rusia y Francia. Irina es la directora del estudio LESFILM.
Directora y productora de 'Kamchatka Bears. Life Begins'. Actualmente trabaja en dos películas: sobre los antiguos bosques primarios de Rusia y el oso negro asiático. Irina lleva más de diez años comprometida en proyectos culturales y mediáticos con una actitud responsable con el medio ambiente.
 
Nature documentary film director and producer based in Russia and France. Irina is the head of a studio LESFILM. Director and producer of 'Kamchatka Bears. Life Begins' film. Currently working on two films: about primary old-growth forests of Russian and an asiatic black bear. Irina has been engaged in cultural and media projects concerning a responsible attitude to the environment for more than ten years.
FLORENCIA SANTUCHO

FLORENCIA SANTUCHO

Comenzó su carrera trabajando para un canal de televisión en Roma, Italia, hasta que se mudó a Buenos Aires, Argentina, país de origen de su familia exiliada, donde estudió en el IDAC, Instituto de Artes Cinematográfica de Avellaneda.

Desde 2004 se ha desempeñado como productora, gestora cultural y programadora de festivales y eventos de cine. Ha participado como jurado en festivales internacionales de cine y como panelista en talleres y conferencias.

Actualmente es Vicepresidenta del DerHumALC Multimedia Institute (IMD); Directora del Festival Internacional de Cine de Derechos Humanos - FICDH- (el primer Festival de Cine de Derechos Humanos de Sudamérica, que en 2019 alcanzó su 19a edición) y del Festival Internacional de Cine Ambiental (FINCA-5 ediciones), ambos realizados en Buenos Aires y organizado por el IMD.

Forma parte de la junta directiva de la Human Rights Film Network  y de la Green Film Network.

Florencia Santucho began her career working for a television channel in Rome, Italy, until she moved to Buenos Aires, Argentina, the country of origin of her exiled family, where she studied at the IDAC, Instituto de Artes Cinematográfica de Avellaneda.

Since 2004 she has worked as a producer, cultural manager and programmer of film festivals and events.  He has participated as a jury in international film festivals and as a panelist in workshops and conferences.

She is currently: Vice President of the DerHumALC Multimedia Institute (IMD); the Director of the International Human Rights Film Festival - FICDH- (the first Human Rights Film Festival in South America, which in 2019 reached its 19th edition) and the International Environmental Film Festival (FINCA-5 editions), both held in Buenos Aires and organized by the IMD.

Member of the board of directors of the Human Rights Film Network and the Green Film Network